Thursday, 16 January 2014
ပုဂံျမိဳ႕ေဟာင္းသုိ႔ ဒုတိယအၾကိမ္
ပုဂံျမိဳ႕ေဟာင္းသုိ႔ ဒုတိယအၾကိမ္
ပုဂံျမိဳ႕ေဟာင္းကို ပထမအၾကိမ္ သြားျဖစ္စဥ္က တကယ့္ကို ဖုတ္ပူမီးတိုက္။ ျပင္ဆင္ခ်ိန္မရဘဲ ခ်က္ခ်င္း ေကာက္ကာငင္ကာ သြားျဖစ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ပုဂံကို ေရာက္ဖူးရုံမွ်ဟု ဆိုႏိုင္သည္။ ျမန္မာေတြ ဘာေၾကာင့္ ပုဂံကို သည္ေလာက္ စိတ္အားထက္သန္စြာ စဲြလန္းေနရသလဲ။ ပုဂံဘုရားေတြ တန္ခိုးၾကီးလို႔လား။ သိပ္မျဖစ္ႏိုင္။ ပုဂံဘုရားေတြထဲ ဆုေတာင္းျပည့္ဆိုတာ သိပ္မရွိလွ။ ပထမ ျမန္မာအင္ပါယာၾကီး၏ ေအာင္ေျမကို ၾကည့္ျပီး အမ်ဳိးဂုဏ္၊ ဇာတိမာန္ တက္ၾကြလာေစလိုေသာေၾကာင့္လား။ ျဖစ္ႏုိင္ပါသည္။ အတိတ္မွ ေရႊေရာင္ထြန္းေျပာင္ေသာ အခ်ိန္မ်ားကို ျပန္တမ္းတတတ္သည္မွာ လူ႕ဓမၼတာ။ ဒါဆို ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားကေကာ။ သူတို႔ဘာေၾကာင့္ ပုဂံကို လာေရာက္ရသနည္း။ ဇာတိမာန္ေၾကာင့္ မဟုတ္တာ ေသခ်ာသည္။ သူတို႔လာေရာက္ရျခင္းသည္ ေရွးလူသားမ်ဳိးႏြယ္တို႔၏ အတတ္ပညာ၊ အေမြအႏွစ္မ်ားကို မ်က္ျမင္ကိုယ္ေတြ႕ ၾကည့္ကာ တန္ဖိုးထား ဂုဏ္ယူလိုေသာေၾကာင့္သာ ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာျပည္သူမ်ားကေကာ ပုဂံကို သြားလွ်င္ ေရွးေစတီပုထိုးတို႔၏ သမိုင္း၊ တည္ေဆာက္ပုံ၊ ဗိသုကာလက္ရာတို႔ကို အေလးထား ေလ့လာပါ၏ေလာ။ သူမ်ားေတာ့ မသိ။ က်ေနာ္ ကိုယ္တိုင္ကမူ ပထမအၾကိမ္ေရာက္ခဲ့စဥ္က ထိုအရာမ်ားကို မေလ့လာမိဟု မွန္ရာကို ၀န္ခံရပါမည္။ ထိုသို႔ ေလ့လာမွသာလွ်င္ ကိုယ့္ဘိုးေဘးဘီဘင္တို႔၏ အသိပညာ၊ အတတ္ပညာ၊ ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္တို႔ကို အမွန္တကယ္ နည္းလမ္းက်စြာ ဂုဏ္ယူတတ္လိမ့္မည္ဟု ယူဆမိေသာေၾကာင့္ ဒုတိယအၾကိမ္ သြားေရာက္ႏိုင္ရန္ အစဥ္အားခဲမိသည္။
သို႔ေသာ္ ဒုတိယအၾကိမ္ကား ေတာ္ေတာ္ႏွင့္ ေရာက္မလာ။ ေရာက္လာေတာ့လည္း မရည္ရြယ္၊ မၾကံဆရပါဘဲႏွင့္။ အေဖာ္ေကာင္းေသာေၾကာင့္ သြားျဖစ္ျခင္းဟု ေျပာပါက ပိုမွန္မည္။ ျဗိတိသွ်လူမ်ဳိး မစၥတာ အိုကြန္းနား (O’Connor) က ပုဂံကို ေနာက္တစ္ၾကိမ္ သြားခ်င္ေသာေၾကာင့္ အေဖာ္လိုက္မလားဟု ဆိုလာရာ ေမာင္က်ဳိင္းတုတ္ျဖစ္ျပီး လိုက္မည္ဟု အာမဘေႏၱခံမိသည္။ ဟုတ္တယ္ေလ။ သည္အခြင့္အေရးက လက္လြတ္ခံ၍ မျဖစ္။ အဘိုးၾကီး အိုကြန္းနားက ျဗိတိသွ် လူမ်ဳိးသာ ဆိုသည္။ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ၊ ထုံးတမ္းစဥ္လာႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားကို သာမန္ ျမန္မာတစ္ေယာက္ထက္ အမ်ားၾကီး ပိုတတ္သိနားလည္သည္။ ထို႔ထက္ သူသည္ ပုဂံကို ၾကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ေရာက္ဖူးကာ ထဲထဲ၀င္၀င္ ေလ့လာသိရွိထားသူ တစ္ဦး။ သည့္အျပင္ သူသည္ ကမၻာ့ေနရာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို ေရာက္ဖူးေသာေၾကာင့္ ပုဂံႏွင့္ ေခတ္ျပိဳင္ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားကို တီးမိေခါက္မိရွိျပီး၊ သူ႕ထံမွ ႏိႈင္းယွဥ္သုံးသပ္ခ်က္မ်ားကို ၾကားရႏိုင္ေသာေၾကာင့္ လိုက္မည္ဟု အေျဖေပးမိျခင္း ျဖစ္သည္။ ျမန္မာတို႔၏ ေရွးေဟာင္းပုဂံ အႏုဗိသုကာ လက္ရာမ်ားကို ျမန္မာျပည္သူ တစ္ဦးက ျဗိတိသွ်လူမ်ဳိး တစ္ဦးထံမွ ျပန္လည္ နားေထာင္ ဆည္းပူးရမည္မွာ သိပ္ၾကားမေကာင္းေသာ္လည္း ေရြးခ်ယ္စရာ အျခားလမ္းကလည္း မရွိ၊ ပညာရွာရာတြင္ က်ဥ္းေျမာင္းေသာ လူမ်ဳိးစဲြမလိုဟု ယူဆေသာေၾကာင့္ အိုကြန္းနားႏွင့္အတူ ပုဂံျမိဳ႕ေဟာင္းသို႔ ဒုတိယအၾကိမ္ ေရာက္ျဖစ္ပါသည္။
ဦးစြာ ေညာင္ဦးရြာကို ေရာက္ပါသည္။ ပုဂံေနျပည္ေတာ္ ေခတ္ေကာင္းစဥ္က ေညာင္ဦးသည္ ပုဂံ၏ ဘုန္းရိပ္ေအာက္ရွိ ရြာငယ္ဇနပုဒ္တစ္ခုမွ်သာ ျဖစ္ေသာ္လည္း၊ ယခုအခါတြင္မူ ပုဂံသည္ ေညာင္ဦး၏ ၾသဇာခံတစ္ခုပမာ ျဖစ္ေနျပီး၊ ပုဂံကို ေညာင္ဦးႏွင့္ တဲြေျပာမွသာ ျပည့္စုံေသာ အေျခသို႔ ေရာက္ရွိေနပါျပီ။ ေညာင္ဦးမွ ေတာင္ဘက္ကို လွမ္းၾကည့္လိုက္လွ်င္ ေစတီပုထိုးတို႔ျဖင့္ အတိျပီးေသာ ျမန္မာတို႔၏ ဂႏၳ၀င္ ပုဂံေျမကို ေတြ႕ရပါသည္။ အညာ၏ သေကၤတ ရွားေစာင္းပင္၊ ထေနာင္းပင္ က်ဳိးတိုးက်ဲတဲမ်ားသည္ ပုဂံ၏ သရုပ္ နီေစြးေစြး ေနာက္ခံကားခ်ပ္ထက္၀ယ္ စုတ္ခ်က္ၾကမ္းၾကမ္း ေရးဆြဲထားသလို ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္၊ ႏွစ္ေပါင္းေထာင္ခ်ီၾကသည့္တိုင္ ပုဂံျမင္ကြင္းသည္ ဘာမွ မေျပာင္းလဲဟု ထင္မွတ္ရပါသည္။ ေညာင္ဦးရြာ အေနာက္ဘက္မွ ျငိမ့္ျငိမ့္ေညာင္းေညာင္း စီးဆင္းေနေသာ ျမစ္ၾကီးဧရာမွာလည္း လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္းတစ္ေထာင္ေက်ာ္က အတိုင္းပင္ ၀တၱရားမပ်က္ ခရီးႏွင္ေနရင္း၊ သူ႕နေဘးမွ ပုဂံ၏ အနိစၥသေဘာတရားမ်ားကို ဆင္ျခင္မိေပလိမ့္မည္။ သူသည္ ဤေဒသ၏ ပုဂံမတိုင္မီ၊ ပုဂံေခတ္ေကာင္းစဥ္၊ ပုဂံပ်က္ျပီး ႏွစ္ေပါင္းရာခ်ီ ခ်ဳံႏြယ္ပိတ္ေပါင္းတို႔ျဖင့္ ဖုံးအုပ္ေနေသာ ပုတိုးေစတီမ်ား၏ ျဖစ္စဥ္ကို ေတြ႕ရွိခဲ့ရျပီး၊ ထိုအေၾကာင္းအရာမ်ားကို ျပန္ေျပာင္းေျပာျပႏိုင္မည့္ တစ္ဦးတည္းေသာ သက္ေသပါ။ ျမစ္ျပင္ထက္မွာေတာ့ ေဒသအေခၚ ငွက္ဟုတြင္ေသာ ငါးဖမ္းေလွမ်ားကို အမ်ားအျပားေတြ႕ရပါသည္။ ထိုငွက္မ်ားေပၚရွိ ထိုထိုဤဤ ပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ ၀မ္းတစ္ထြာကို သဘာ၀တရားက သစၥာရွိရွိ ၀မ္းစာျဖည့္တင္း ေပးေနသည္မွာလည္း ဟိုးေရွးေရွး ပုဂံမတိုင္မီမွ ယေန႔အထိ။ ဧရာ၀တီကိုမီ၍ ေခတ္ေပါင္း၊ စနစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ျမိဳ႕ရြာတည္ေထာင္ၾက၊ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးအတြက္ သုံး၍ ေရာင္း၀ယ္ေဖာက္ကားၾက၊ ၀မ္းစာရွာေဖြၾက၊ မလိုလွ်င္ ျမစ္မင္း သစၥာေဖာက္သည္ဟု စြပ္စဲြၾက။ သို႔ေသာ္ ဧရာ၀တီသည္ ေလာကဓံကို အံတုကာ စီးဆင္းျမဲ စီးဆင္းဆဲ။ သူ႕ကမ္းပါးထက္မွ ပုဂံကိုလည္း ျဖတ္သန္းစီးဆင္းရင္း အားေပးေနျမဲ။ အားမေလ်ာ့ႏွင့္ ပုဂံ။
ေႏြရာသီျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အညာေန၏ ပူျပင္းမႈကို သိပ္မခံရေအာင္ အိုကြန္းနားႏွင့္ က်ေနာ္ အာရုံဦး ေရာင္နီမပ်ဳိ႕ခင္ ေညာင္ဦးမွ ပုဂံျမိဳ႕ေဟာင္းသို႔ ထြက္ခဲ့သည္။ ထိုသို႔ ထြက္လာစဥ္ လမ္းခရီးမွာပင္ အေရွ႕ဘက္အရပ္မွ ေနမင္းက ထြက္ျပဴစ ျပဳလာသည္။ ေနေရာင္ျခည္မ်ား ေစတီပုထိုးတို႔၏ ငွက္ဖူးေတာ္ေပၚသို႔ ထိုးက်လာခ်ိန္မွာေတာ့ ပတ္၀န္းက်င္တစ္ခုလုံးသည္ က်က္သေရအေပါင္းႏွင့္ ျပည့္စုံသြားပါသည္။ ဒါကို မစၥတာ အိုကြန္းနားက သဘာ၀တရား၏ ၀တၱရားမပ်က္ နံနက္ခင္း ဘုရားပူေဇာ္ျခင္းဟု ကဗ်ာဆန္ဆန္ ဖြင့္ဆိုျပသည္။ သူရိယေနမင္းၾကီးသည္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္းတစ္ေထာင္ေက်ာ္ကလည္း သည္နည္းႏွင္ႏွင္ပင္ သည္ေစတီပုထိုးမ်ားကို ၀တ္ျပဳ ပူေဇာ္ခဲ့ေပလိမ့္မည္ဟူေသာ အေနာက္တိုင္းသားတစ္ဦး၏ ရင္တြင္းခံစားခ်က္ကို ၾကားရခ်ိန္မွာေတာ့ သည္အဘိုးၾကီးႏွင့္ လိုက္လာရက်ဳိးနပ္ျပီဟု က်ေနာ္သိလိုက္သည္။ ေျပာရင္း၊ ေငးရင္း၊ ေလွ်ာက္ရင္း အေရွ႕မွာ လိုဏ္ဂူသုံးဆင့္ပုံ တည္ထားေသာ ထီးလိုမင္းလို ဘုရားကို လွမ္းေတြ႕ရသည္။ ေစတီဒါယကာသည္ နရပတီစည္သူ၏ သား ေဇယ်သိခၤ ျဖစ္ျပီး၊ နန္းေတာင္းမ်ားမင္း ဟုလည္း လူသိမ်ားသည္။ ထိုမင္း၏ မယ္ေတာ္သည္ နရပတီစည္သူထံ သူ႕သားအတြက္ ထီးနန္းေတာင္းလြန္းသည့္အတြက္ နန္းေတာင္းမ်ားမင္းဟု တြင္ျခင္းျဖစ္သည္။ ပုဂံမင္းဆက္၏ ဂုဏ္ေရာင္သည္လည္း ထိုမင္းလက္ထက္မွစ၍ အက်ဘက္သို႔ ဦးတည္ခဲ့သည္။
ထိုဘုရားမွတစ္ဖန္ ခရီးလမ္းသင့္ရာ အေနာက္ေတာင္ဘက္ရွိ ဧရာ၀တီျမစ္ကမ္းေပၚ ေမးတင္တည္ထားေသာ ဗူးဘုရားဘက္ထြက္ခဲ့သည္။ ထိုဘုရားကို အိုကြန္းနားက ဗူး (သို႔) ဖရုံဘုရားဟု ေခၚသည္။ ထို႔ေနာက္ သူက ဗူးဘုရား၏ ဗိသုကာလက္ရာမွာ အလြန္ထူးျခားသည္။ အိႏၵိယလက္ရာကို အရိပ္အျမြက္မွ်ပင္ မေတြ႕ရ။ ဆာဟင္နရီယူး(လ္) (Sir Henry Yule) က အျခားကမၻာမွ ဗိသုကာလက္ရာဟုပင္ တအံ့တၾသ ညႊန္းဆိုခဲ့သည္ ဆို၏။ ဗူးဘုရား၏ ထူးျခားခ်က္ ေနာက္တစ္ခုမွာ တည္ေနရာေနာက္ခံ ပန္းခ်ီကားျဖစ္သည္။ အေနာက္ဘက္ရွိ ဧရာ၀တီျမစ္မွ ျဖတ္တိုက္လာေသာ လတ္ဆတ္သည့္ ေလကို ႐ွဴ႐ွိဳက္ျပီး၊ ေမွ်ာ္မဆုံးေသာ ေကာင္းကင္ျပာ၏ ရွဳခင္းကို ၾကည့္ရသည္မွာ စိတ္ၾကည္ႏူးျခင္း၊ ၀မ္းေျမာက္ျခင္း၊ အားရျခင္း ရသတို႔ကို တစ္ျပိဳက္နက္တည္း ခံစားရသည္။ က်ေနာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္ အခ်ိန္ေတာ္ေတာ္ၾကာၾကာ စကားမေျပာၾကဘဲ သဘာ၀အလွကို ခံစားေနမိသည္။ ထို႔ေနာက္ ဗူးဘုရား၏ ေတာင္ဘက္ရွိ ကန္ေတာ့ပလႅင္ဘက္သို႔ ေျခဦးလွည့္လိုက္ၾကသည္။
ကန္ေတာ့ပလႅင္မေရာက္မီ လမ္းတြင္ မဟာေဗာဓိေစတီကို ၀င္၍ ဦးတိုက္ၾကသည္။ အိႏၵိယရွိ ဗုဒၶဂါယာမွ မဟာေဗာဓိေစတီကို ပုံစံတူယူ၍ တည္ထားျခင္း ျဖစ္ရာ၊ အိႏၵိယ ဗိသုကာဟန္ အျပည့္ရွိေသာ တစ္ဆူတည္းေသာ ေစတီျဖစ္သည္။ မဟာေဗာဓိသည္ အျခားေသာ ပုဂံဘုရားမ်ားထက္ အျမင္အားျဖင့္ မတူေသာေၾကာင့္ တစ္နည္းအားျဖင့္ ထူးဆန္းသည္ဟု ေယဘုယ်ဆိုႏိုင္ေသာ္လည္း ၾကီးက်ယ္ခမ္းနားမႈႏွင့္ ဗိသုကာလက္ရာ လွပေသသပ္မႈတြင္ ပုဂံရွိ အျခားေစတီပုထိုးမ်ားကို မမီပါ။ မဟာေဗာဓိေစတီမွ ေနာက္ထပ္ အေရးၾကီးေသာ ေတြ႕ရွိခ်က္မွာ ထိုစဥ္အခ်ိန္ကပင္ ျမန္မာႏွင့္ အိႏၵိယ ကူးလူးဆက္ဆံမႈရွိျပီး အိႏၵိယသားမ်ားလည္း ပုဂံ၀န္းက်င္တစ္၀ိုက္တြင္ ေရွးယခင္ကပင္ အေျခခ် ေနထိုင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
ထိုမွ ေအာက္ဘက္ကို ဆက္ေလွ်ာက္ကာ ဧရာ၀တီျမစ္နေဘး တည္ထားေသာ ကန္ေတာ့ပလႅင္ ဘုရားကို ဖူးေတြ႕သည္။ နရပတိစည္သူမင္းသည္ ေဘးေလာင္းေတာ္၊ ဘိုးေလာင္းေတာ္မ်ားကို ၀စီအားျဖင့္ ပစ္မွားမိခဲ့သည္ကို ကန္ေတာ့ ေတာင္းပန္လိုေသာေၾကာင့္ တည္ထားေသာ ေစတီဟု သိမွတ္ရသည္။ မစၥတာ အိုကြန္းနားက ကန္ေတာ့ပလႅင္၏ လက္ရာသည္ အာနႏၵာႏွင့္ သဗၺညဳၾကားတြင္ ရွိသည္ဟု သူယူဆေၾကာင္း၊ ပုဂံတြင္ အႏုလက္ရာဘက္တြင္ အာနႏၵာကို မီေသာ ေစတီမရွိ၊ ထိုနည္းတူ ျမင့္မားထည္၀ါျပီး၊ ၾကီးက်ယ္ခမ္းနားမႈအရာတြင္ သဗၺညဳသည္ ျပိဳင္စံရွား။ ကန္ေတာ့ပလႅင္၏ ဗိသုကာလက္ရာမွာ အာနႏၵာ၏ အႏုလက္ရာႏွင့္ သဗၺညဳ၏ ခမ္းနားထည္၀ါမႈဟန္ကို အခ်ဳိးညီညီေပါင္းစပ္ တည္ထားသည္ဟု ဆိုႏိုင္ေၾကာင္း သူ႔ထင္ျမင္ခ်က္ကို ရွင္းျပသည္။ ထိုသုိ႔ေသာ ရွင္းလင္းခ်က္မ်ဳိးကို က်ေနာ္ တစ္ခါမွ မၾကားဖူး၊ မဖတ္ဖူးပါ။ ျဗိတိသွ်တစ္ဦးက ထိုသို႔ရွင္းျပလိုက္မွ ေၾသာ္ ငါတို႔က ပစၥည္းကို ပိုင္ရုံပိုင္တာ၊ သူတို႔က ပစၥည္းတန္ဖိုးကို နားလည္တာပါလားလို႔ ခံစားလိုက္ရသည္။
ေနသိပ္မျပင္းခင္ ကန္ေတာ့ပလႅင္မွ အေရွ႕ဘက္ ခပ္လွမ္းလွမ္းရွိ အေလာင္းစည္သူ ေကာင္းမႈ ေရႊဂူၾကီးသုိ႔ ခရီးဆက္ခဲ့သည္။ အနီး၀န္းက်င္ရွိ ေစတီမ်ားႏွင့္ ႏႈိင္းစာလွ်င္ အရြယ္အစား ေသးငယ္ေသာ္လည္း ေရႊဂူၾကီးတြင္ စိတ္၀င္စားစရာ သုံးခ်က္ ရွိသည္ဟု သိရသည္။ ပထမတစ္ခ်က္က ေစတီတည္ေကာင္းမႈ ေမာ္ကြန္းေက်ာက္စာ။ ေက်ာက္စာတြင္ ေရးထိုးထားေသာ ျမန္မာစာ အေရးအသားမွာ လွပေျပျပစ္ေသာေၾကာင့္ ေရွးေခတ္ျမန္မာစာေပအတြက္ အေရးၾကီးေသာ ေတြ႕ရွိခ်က္ျဖစ္သည္။ ဒုတိယတစ္ခ်က္မွာ ေစတီဒါယကာ၏ ကံၾကမၼာႏွင့္ ဆိုင္သည္။ အေလာင္းစည္သူေခၚ ေရႊဂူဒါယကာသည္ ဤေရႊဂူၾကီးဘုရားအတြင္းတြင္ သူ၏သား နရသူ၏ လုပ္ၾကံျခင္းကို ခံရျပီး အနိစၥေရာက္ခဲ့သည္။ ေနာက္ဆုံးတစ္ခ်က္က ပုဂံေဒသတြင္ ေစတီပုထိုးေျမာက္ျမားစြာကို ယေန႔ထက္တိုင္ မ်က္ျမင္ေတြ႔ႏုိင္ေသးေသာ္လည္း ပထမျမန္မာႏိုင္ငံ၏ နန္းေတာ္ေနရာကိုမူ စိုးစဥ္းမွ် မေတြ႕ရ၍ ေႏွာင္းလူတို႔အဖို႔ အခက္ေတြ႕ရသည္။ မစၥတာ အိုကြန္းနားက ေဒသခံ ပုဂံျပည္သူမ်ားထံမွ စုံစမ္းသိရွိရျပီး၊ သူကိုယ္တိုင္လည္း လက္သင့္ခံႏိုင္ေသာ ပုဂံေနျပည္ေတာ္၏ နန္းေတာ္ရာမွာ ယခု ေရႊဂူၾကီး၏ အေရွ႕ဘက္ လြင္ျပင္ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း ေရႊဂူၾကီးကို နန္းဦးဘုရားလည္း ေခၚေ၀ၚၾကသည္ဟု သူက ထပ္ရွင္းျပသည္။ နန္းေတာ္ရာ၏ တည္ေနရာ အက်ယ္အ၀န္းကို ေျမပုံေပၚတြင္ ေလ့လာၾကည့္ရာ ယေန႔ေခတ္ ျမိဳ႕ျပမ်ား၏ အက်ယ္အ၀န္းႏွင့္ ႏိႈင္းစာလွ်င္ ရပ္ကြက္ငယ္ တစ္ခုမွ်သာ ရွိသည္။ ဤမွ်ေသးငယ္ေသာ အက်ယ္အ၀န္းတြင္ ေရွးျမန္မာမင္းတို႔ နန္းေတာ္ တည္ေဆာက္ခဲ့သည္မွာ ျဖစ္ႏိုင္ပါသလား။ တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့ေသာ ေစတီမ်ား၏ ၾကီးမားခန္႔ထည္မႈ၊ ဗိသုကာလက္ရာ အဆင့္အတန္း ျမင့္မားမႈ၊ ပထမျမန္မာႏိုင္ငံ၏ မူလဘူတဆိုေသာ အရာမ်ားႏွင့္ ခ်ိန္ထိုးၾကည့္လွ်င္ သိပ္ဘ၀င္မက်ႏိုင္။ သို႔ေသာ္ ေျမျပင္အေနအထားကို ဆက္လက္ ေလ့လာၾကည့္ရာ ေရႊဂူၾကီး အေရွ႕ဘက္လြင္ျပင္ကို ေက်ာ္လိုက္သည္ ဆိုလွ်င္ပဲ မင္းနန္သူအရပ္ကို ေတြ႕ရသည္။ ေရွးက မင္းနန္သူအရပ္ကို မင္းေနျပည္ႏွင့္ တစ္သီးတစ္ျခား ေဖာ္ျပခဲ့သည္ ျဖစ္ရာ ပုဂံေခတ္နန္းေတာ္ရာသည္ ဆိုခဲ့ပါ လြင္ျပင္ နယ္နိမိတ္ အတြင္းတြင္သာ ရွိသင့္သည္။ ထို႔ျပင္ ပုဂံ၏ ႏွလုံးသည္းပြက္ဟု ဆိုႏိုင္ေသာ အာနႏၵာ၊ သဗၺညဳ၊ ကန္ေတာ့ပလႅင္ ေစတီမ်ားမွာ ထိုလြင္ျပင္၏ အနီးတ၀ိုက္တြင္ပင္ တည္ရွိသည္ျဖစ္ရာ၊ မင္း၊ မွဴးမတ္တို႔အေနျဖင့္ ၎တို႔ အလြယ္တကူ ဖူးေျမွာ္ႏိုင္ရန္ ေစတီပုထိုးမ်ားကို နန္းေတာ္အနီးတြင္ တည္ထားရန္ ေရြးခ်ယ္ခဲ့ႏိုင္သည္ဟူေသာ ရွဳေထာင့္မွ ၾကည့္လွ်င္ မစၥတာအိုကြန္းနား၏ ထင္ျမင္ခ်က္မွာ သင့္ေလ်ာ္သည္ဟု ဆိုႏိုင္သည္။ သို႔ေသာ္ တည္ေနရာ အတိအက်ကို စုံစမ္းရန္မွာ ေရွးေဟာင္းသုေတသန၏ အလုပ္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သူတို႔၏ ေထာက္ခံအတည္ျပဳခ်က္ မရမခ်င္း ၾကိမ္းေသသည္ဟုကား မဆိုႏိုင္။
ထိုမွတစ္ဖန္ ေအာက္နားရွိ အေလာင္းစည္သူမင္း၏ ေကာင္းမႈေတာ္ တစ္ဆူျဖစ္ေသာ သဗၺညဳကို ဖူးျဖစ္ပါသည္။ ပုဂံေစတီပုထိုးမ်ားတြင္ ဥာဏ္ေတာ္အျမင့္ဆုံး။ ဥာဏ္ေတာ္တကာတြင္ အျမင့္ဆုံးျဖစ္ေသာ ျမတ္စြာဘုရား၏ သဗၺညဳတဥာဏ္ေတာ္ကို ရည္စူး၍ တည္ထားေသာေၾကာင့္ ဥာဏ္ေတာ္မွာ အျမင့္ဆုံး ျဖစ္ေနျခင္း ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ ထိုဘုရားေနာက္တည္ေသာ ဘုရားမ်ားမွာလည္း ဗုဒၶ၏ သဗၺညဳတဥာဏ္ေတာ္ကို ကုိယ္စားျပဳတည္ထားေသာ ဤဘုရားထက္ ပို၍ ျမင့္ျခင္းကာ မသင့္ေလ်ာ္ဟု ယူဆေသာေၾကာင့္ ဥာဏ္ေတာ္ကို နိမ့္၍ တည္ၾကသည္ဟု ယူဆလွ်င္ သင့္တင့္မည္ဟု ထင္ပါသည္။ မစၥတာ အိုကြန္းနားက သဗၺညဳေစတီ၏ ထူးျခားေသာ ဗိသုကာလက္ရာကို ဤသို႔ ရွင္းျပသည္။ ေစတီမွာ ေလးဆင့္ ဂူဘုရားမ်ဳိးျဖစ္ျပီး ထူးျခားခ်က္မွာ တတိယ ပစၥယံမွ စျပီး အာနႏၵာလို တစ္ဆင့္ခ်င္း ျမင့္တက္သြားျခင္း မဟုတ္ဘဲ ေထာင္လိုက္ ေပ (၅၀) ခန္႔ ေတာက္ေလွ်ာက္ ျမင့္တက္သြားေစျခင္းျဖင့္ ဘုရားဖူး၏ စိတ္ႏွလုံးကို ဆဲြငင္ထားသည္ဟု ဆိုသည္။ သူေျပာသလို လိုက္ၾကည့္လိုက္မွ ဟုတ္ေပသည္ဟု ၀န္ခံမိသည္။ ဟုိယခင္က သည္လို သတိမထားမိ။ ထိုသို႔ ဘုရားကို ဖူးေျမွာ္ျပီး အာနႏၵာဘက္ ကူးရန္ ဆိုေသာအခါ သူက သဗၺညဳအနီးရွိ ေရွးေဟာင္း လက္ရာတစ္ခုကို သြားၾကည့္ခ်င္ေသးသည္ဟု ဆိုသည္။ လိုက္သြားၾကည့္ေသာအခါ တစ္ပို္င္းတစ္စသာ က်န္ေတာ့သည့္ ထုထည္ၾကီးၾကီးမားမားႏွင့္ ဗဟိုစည္ ခ်ိတ္ဆဲြရာ နီက်င္က်င္ အုတ္တိုင္လုံးၾကီး ႏွစ္လုံးကို ေတြ႔ျမင္ရသည္။ သခၤါရသေဘာအရ ေရွးဘုရင္တို႔၏ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာကို ကုိယ္စားျပဳေသာ ဗဟိုစည္ကား မရွိေတာ့။ သို႔ေသာ္ ထိုၾကြင္းက်န္ေနေသာ တိုင္လုံးၾကီးႏွစ္လုံးကား ႏွစ္ေပါင္းေထာင္ခ်ီ ၾကာသည့္တိုင္ ခန္႔ထည္ျမဲ ခန္႔ထည္ဆဲ။ ထိုခန္႔ျငားမႈမွာ ဂရိတို႔၏ ပါသီႏြန္နတ္ကြန္းရွိ တိုင္လုံးမ်ားထက္ မေလ်ာ့ဟု သူက ရွင္းျပပါသည္။ သူ ဤမွ် ညႊန္းေသာ ထိုတိုင္လုံးၾကီးမ်ားကို ပထမအၾကိမ္ ေရာက္ခဲ့စဥ္က က်ေနာ္ သတိမမူမိခဲ့။ ေရာက္သည့္အခ်ိန္ကလည္း ညအခ်ိန္ ျဖစ္သည္က တစ္ေၾကာင္း၊ ေလ့လာမႈ အားနည္းျခင္းက တစ္ေၾကာင္းေၾကာင့္ဟု ဆင္ေျခေပးက ေပးႏိုင္ပါသည္။ ယခုေတာ့ အဘုိးအုိ၏ ေက်းဇူးေၾကာင့္ ျမန္မာတို႔၏ လူသိနည္းျပီး ဂုဏ္ယူဖြယ္ေကာင္းေသာ လက္ရာတစ္ခုကို ဒိ႒ေတြ႔ခဲ့ရသည္။
ေနလည္း ေတာ္ေတာ္ျမင့္လာျပီ။ သည့္ထက္ပုိျမင့္၊ ပိုပူလာလွ်င္ မေကာင္း။ က်ေနာ့္အတြက္ အေၾကာင္းမဟုတ္ေတာင္ အဘုိးၾကီးကို ငဲ့ရအုံးမည္။ သူလည္း စိတ္ေဆာင္ေန၍သာ၊ လူပုံကေတာ့ ႏြမ္းနယ္ေနျပီ။ ထို႔ေၾကာင့္ က်ေနာ္က ေရွ႕နားမွ အာနႏၵာ ဖူးျပီးလွ်င္ ျပန္နားၾကရေအာင္ဟု အဘိယာစက ျပဳသည္။ သူကလည္း အာနႏၵာ မဖူးရလွ်င္ ပုဂံလာသည္ မျမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အာနႏၵာဖူးျပီးမွ နားမည္ဆိုေသာ စကားကို လက္ခံသည္။ အာနႏၵာသို႔ သြားရာလမ္းတြင္ သူက အာနႏၵာသည္ ပုဂံ (သို႔မဟုတ္) ျမန္မာျပည္၌ သာမက အေရွ႕တိုင္း၏ အေက်ာ္ၾကားဆုံး၊ အထင္ရွားဆုံး အေဆာက္အဦးတစ္ခု ျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။ ပထမအၾကိမ္ အာနႏၵာကို ေရာက္ခဲ့စဥ္က က်ေနာ္သည္ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ ပုဂံျမိဳ႕ေဟာင္း ေဆာင္းပါးပါ ဆရာ့ ခ်ဥ္းကပ္ပုံကို လက္ကိုင္ထား၍ ဘုရားကို ဖူးေျမွာ္ခဲ့သည္။ ယခုအၾကိမ္မွာမူ အပိုဆုအေနျဖင့္ ျဗိတိသွ်တစ္ဦးထံမွ အာနႏၵာေစတီ၏ ထူးျခားေသာ ဗိသုကာလက္ရာမ်ားကို ၾကားရေတာ့မည္။ ဘုရားထဲ၀င္ျပီး မတ္ရပ္ရုပ္ပြားေတာ္ကို ၾကည့္ျပီး အိုကြန္းနားက ရုပ္ပြားေတာ္မ်က္ႏွာဖြင့္ကို ဦးစြာ ရွင္းျပသည္။ ရုပ္ပြားေတာ္ၾကီးမ်ားမွာ အလြန္ၾကီးမားျပီး အမိုးခုံးထိပ္သို႔တိုင္ ထိုးတက္သြားသည္။ သုိ႔ေသာ္ အလင္းေပးစနစ္၏ ေကာင္းမြန္မႈေၾကာင့္ မ်က္ႏွာေတာ္တြင္ အရိပ္ဟူ၍ ျမဴမွ်မထင္။ ထို႔ေၾကာင့္ ရုပ္ပြားေတာ္၏ မဟာကရုဏာကို ထင္ဟပ္ျပသေနေသာ မ်က္ႏွာေတာ္သည္ ႏွစ္ေပါင္း ေထာင္ခ်ီလာသည့္တိုင္ ေရွးယခင္က ဘုရားဒါယကာ က်န္စစ္မင္း၏ ျဖစ္ေစလိုေသာ ဆႏၵအတိုင္း ၀င္းပျမဲ ၀င္းပဆဲ။ မ်က္ႏွာေတာ္ကို အလင္းေပးရာတြင္လည္း အလင္းေပးေသာ ျပတင္းေပါက္မ်ားကို မျမင္မေတြ႕ရသည္ျဖစ္ရာ ေရာင္ေတာ္ဖြင့္ထားသကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနသည္ဟု ဆိုသည္။ ျမင္လည္း ျမင္တတ္ေသာ အဘိုးၾကီးပါေပ။ ထို႔ေနာက္တစ္ဖန္ မတ္ရပ္ရုပ္ပြားေတာ္မ်ား၏ ပန္းပု အတတ္ပညာကို ခ်ီးက်ဴးသည္။ ရုပ္ပြားေတာ္မ်ားမွာ အရြယ္အစား လြန္စြာၾကီးမားေသာ္လည္း အ့ံၾသဘနန္း ျဖစ္ရေလာက္ေအာင္ ေျပျပစ္သြက္လက္သည္ဟု ဆိုပါသည္။
အျပင္ဘက္ ဗိသုကာ လက္ရာကို အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုျပျပန္သည္။ အာနႏၵာေစတီ၏ ပႏၷက္ေတာ္ရုိက္ပုံကို သူမခ်ီးက်ဴးဘဲ မေနႏိုင္ဟု ဆိုသည္။ တည္ထားပုံမွာ ေရွးဂရိဘုရားေက်ာင္းမ်ား တည္ေဆာက္ပုံကဲ့သို႔ အတိအက် ၾကက္ေျခခတ္ပုံ ျဖစ္သည္။ အာရုံခံတန္ေဆာင္းမ်ားကို ထည့္တြက္လွ်င္ စုစုေပါင္း အလ်ားအရွည္ ေပ (၂၈၀) ရိွသည္။ ေရွးဂရိဘုရားေက်ာင္းမ်ားသည္ ေရႊအခ်ဳိး [golden ratio (length/height) = 1.618] ႏွင့္ ေဆာက္ထားသည္ဟု သိရရာ ယခု သူေျပာေသာ အာနႏၵာ၏ အလ်ားျဖတ္ပုံမွာ ေရႊအခ်ိဳးႏွင့္ မကိုက္ပါဘဲ ဘာေၾကာင့္ သူက တူသည္ဟု ဆိုရသလဲ။ သိပ္မရွင္း။ ေစတီပုံကို ထပ္ၾကည့္မွ ရွင္းေတာ့သည္။ ဟုတ္သည္။ က်ေနာ္က အာရုံခံတန္ေဆာင္းေတြကို တပါတည္း ေပါင္းၾကည့္ေသာေၾကာင့္ အခ်ဳိးမကိုက္။ ပင္မ ေစတီေဆာင္ကိုသာ ၾကည့္ပါက အလြန္လွပေသာ အခ်ဳိးျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ေစတီ၏ အျပင္ဘက္ အုတ္နံရံမ်ားတြင္လည္း အဆင့္ျမင့္လက္ရာ စဥ့္စိမ္းသုတ္ အုတ္ခ်ပ္မ်ားကို ေထာင္ႏွင့္ ခ်ီ၍ ေတြ႕ရသည္။
ထို႔ေနာက္ သူႏွင့္ က်ေနာ္ ေစတီအနီးတြင္ ေမာေမာႏွင့္ ထိုင္၍ ေစာေစာက ေရႊအခ်ဳိး အေၾကာင္း ေျပာျဖစ္သည္။ အမွန္ေတာ့ ေရႊအခ်ဳိးကို ဂရိတို႔ စသုံးခဲ့သည္။ ထိုမွ အာေမနီးယန္း၊ အာေမနီးယန္းမွ အိႏၵိယ၊ အိႏၵိယမွ ျမန္မာျပည္သို႔ ေရာက္လာျပီး ဤအာနႏၵာေစတီတြင္ သုံးသလားေပါ့။ သူက ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ ေစာေစာက မဟာေဗာဓိေစတီ တည္ေနပုံအရ အိႏၵိယႏွင့္ ပုဂံ အဆက္အသြယ္ ရွိသည္မွာ ျငင္းမရ။ သို႔ေသာ္ သူက ျမန္မာတို႔ ကိုယ္နည္း ကိုယ့္ဟန္ျဖင့္ ေတြ႕ရွိျခင္းလည္း ျဖစ္ႏိုင္သည္ဟု ဆိုသည္။ ထိုအေၾကာင္းကို သူက အက်ဳိးအေၾကာင္းႏွင့္ ရွင္းျပသည္။ ပုဂံ ပုထိုးေစတီမ်ားတြင္ အိႏၵိယဟန္ လႊမ္းေနသည္ဟု သူၾကားသိရေၾကာင္း။ သို႔ေသာ္ ပုဂံႏွင့္ ေခတ္ျပိဳင္ အိႏၵိယတြင္ ပုဂံကဲ့သို႔ ထူးျခားေကာင္းမြန္ေသာ ဗိသုကာလက္ရာမ်ားကို မေတြ႔ရေၾကာင္း၊ ထို႔ျပင္ ပုဂံဘုရားတို႔၏ လက္ဖ်ားခါရေသာ အမိုးခုံးတည္ေဆာက္ပုံမ်ဳိး မည့္သည့္ ေခတ္ျပိဳင္ အိႏၵိယ အေဆာက္အဦးတြင္မွ မရွိ။ ထို႔ေၾကာင့္ သူက ဤသို႔ေသာ ဗိသုကာ လက္ရာမ်ားကို ဖန္တီးႏိုင္ေသာ ပုဂံသားမ်ား ကိုယ္တိုင္ ေရႊအခ်ဳိးကုိ ေတြ႔ရွိႏိုင္သည္မွာလည္း ျဖစ္ႏုိင္ေၾကာင္း။
ေနာက္ထပ္ အေတြးပြားစရာ တစ္ခ်က္ကို သူက ဆက္ဆိုျပန္သည္။ ပုဂံ၏ ဗိသုကာမွာ အထူး အဆင့္ျမင့္ေနျပီ ျဖစ္ရာ၊ ပုဂံသည္ ယဥ္ေက်းမႈၾကီးတစ္ခု၏ အစျပဳခ်က္ မျဖစ္ႏိုင္။ ထိုယဥ္ေက်းမႈၾကီး၏ အျမင့္ဆုံး ကာလသာ ျဖစ္ႏိုင္သည္။ ဒါဆို ပုဂံ ယဥ္ေက်းမႈသည္ ဘယ္က လာသလဲ။ ပုဂံေနာက္ပိုင္း ယဥ္ေက်းမႈသည္လည္း ဘာေၾကာင့္ ပုဂံကို မေက်ာ္ႏိုင္သလဲ။ ပုဂံသည္ သေရေခတၱရာ၏ အဆက္။ သို႔ဆိုလွ်င္ သေရေခတၱရာသည္ ပုဂံယဥ္ေက်းမႈ၏ အစျဖစ္ေလာက္ေအာင္ အဆင့္ျမင့္ခဲ့ပါသလား။ မျမင့္ခဲ့လွ်င္ ပုဂံသားေတြ သည္ဗိသုကာ အတတ္ပညာေတြကို ဘယ္က ရသလဲ။ ဒါေတြက သူ႔ႏွင့္ က်ေနာ့္အတြက္ ေလာေလာဆယ္ အလွမ္းမမီ။ ခရီးေကာ အေတြးပါ သည္မွာရပ္ျပီး ေအးေအးလူလူ နားေနမိပါေတာ့သည္။
[၀န္ခံခ်က္။ ။ဆရာေက်ာ္၀င္း၏ သမိုင္းထဲက ပုဂံ၊ ပုဂံထဲက သမိုင္း စာအုပ္ထဲမွ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို မူတည္၍ မူရင္းစာေရးသူ V. C. Scott O’connor ကို ဇာတ္ေကာင္ အေနျဖင့္ သုံးကာ ကိုယ္ပိုင္ စကားစု အနည္းငယ္ထည့္ျပီး ေရးထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ မူရင္းစာအုပ္မွာ Mandalay and other cities of the past in Burma။ ခရီးစဥ္၏ ကာလကို လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္းတစ္ရာေက်ာ္ (၁၈၉၄-၁၈၉၆) ဟု ယူဆေစခ်င္ပါသည္။]
အမိေၿမ အလြမ္းေၿပ မွ ကူးယူသည္။
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment